HTML

Élet Izlandon

Eljöttem kis hazánkból melózni Izlandra és meg szeretném osztani veletek milyen is az.

Friss topikok

  • Klariceland: Hey! Van még valaki Izlandon közületek? Én 15én költözök! Jó lenne magyarral is találkozni! Bless ... (2012.08.25. 15:36) Az első pár nap.
  • dr.Móritz Lászlóné: 48 éves,angolul igen alacsony szinten beszélő jogásznő vagyok.Idős édesanyámmal szeretnénk olyan o... (2008.03.13. 16:38) Bulik,ünnepek
  • Lady Hamilton: Hallod haver , ha Izlandrol ez az egyeduli irnivalod hogy hol mennyiert lehet inni , akkor ezert k... (2007.12.13. 15:54) NAMOSTAZTÁNMÁNELÉG!!!!!!
  • larisl: Szia, Pates!! Már nagyon hiányzott étert átzengő írásod onnan a messzi Izlandról! Már kezdtünk kic... (2007.10.13. 19:54) Amit elfelejtettem...
  • Bíró Márta: Hali ! Nem folytatod a blogot ????? Mi is jártunk Izlandon és jövőre megint megyünk északi fényt n... (2007.05.20. 21:07) Boldog Nőnapot!

Linkblog

Az első pár nap.

2006.12.03. 01:26 pates

Naszóval
Az utazás furcsa volt mert első alkalommal rögtön kétszer is repültem.
Londonig még hallottam magyar szót onnantól már csak angolt meg izlandit.
Londonban kicsekkoláskor a vámos nagyon megnézte az útlevelemet mert még ezt az új fajta papirost még nem látta.De azért beengedett az országba.Utána 5 óra várakozás aztán becsekkolás az izlandi járatra.Az itt lévő várakozó vásárolgató részben láttam életem első és szerintem utolsó Ford GT tipusu nagyon lapos és gyors távolságáthidaló ,kurvára erős robbanómotorral felszerelt közlekedési ezközt.Egy tombolán lehet megnyerni és az első éves dijakat is állják,kivéve persze a benzint:(.Egyébként 20 font volt az ára és ha jól láttam 85000 font értékben lehetett választani álomautók közül,valami best of the best nevü cég csinálja keressetek rá ha érdekel.Aztán beszálltam a terminálok(1-99 nem nagy) között járó autómata vonatba hogy leüljek pihenni a váróban ,közben meg szivárogtak a népek akik eléggé furcsán beszélgettek egymással.Nagyon látszott hogy ki izlandi és ki nem.Engem minden esetre nagyon megnéztek nem tom miért.
Landolás  kicsekkolás az izlandi vámos meg csak forgatja az útlevelet nézegeti,nézegeti ,a mellett lévő kollega meg sorra engedi be a izlandiakat .Mögöttem gyűlik a sor ,a vámos lapozgat valami műanyag könyvet hátha valami terroristát vél felfedezni bennem ,bedugja az uv alá hátha hamis és le tud csukatni ,a mellette lévő öregebb kollega ránéz csúnya szemekkel a fiatalra ,az meg rámosolyog ,eröltetve ,kezembe nyomja a papirt és mondja hogy OK.
Kapun ki ,vámellenörzés nincs ,csak egy mosoly helyette.A  srác(Balázs) aki várt rám 1 perc alatt rámismer,mert megirtam neki hogy fogok kinézni.
Kocsiba be ,ablakot fel ,kezeket be aztán gó,de csak szigoruan max 90 mert úgy megkurnak hogy egy életen át fájni fog.Magyar emberke meglátogat fiát izland ,városon kivül 130 ,puff 648000 huf helyszini hellószevasz:).Vissza a sztorihoz.Megyünk az úton nem látok a tájbol semmit de mondják hogy nagyon szép.Amúgy a Rejkjavik és Keflavik(ott a reptér,ex usa légibázis)közötti 68km hosszú négysávos végig ki van világitva amit a repülőböl azonnal észre lehet venni.Néha feltűnik valami tábla amiket vagy el tudok olvasni vag nem pl Hafnfjördur.Balázs magyarázza menet közben hogy hol vagyunk éppen mg mi merre van,de nekem fingom nincs hogy én hol vagyok azon kivül hogy Rejkjavikban,Izlandon.No nem baj megérkezünk az ideiglenes szálláshelyemre Balázsék házába a Hofteigur 4.szám alatti lakásba.Mindenki Unikum gyorsvirsli pizitott hagymával (izlandiasan)aztán zuhi pihi,majd holnap.
Másnap(tegnap)a kelés lassan ment mert 10 óra körül kezdett "hajnalodni",de azért 11:00 kor felkeltem három félálomban irt sms után(vagy kettő nem tudom félig aludtam).Javasolta Balázs hogy mennyünk vásárolni mert még nem reggeliztem és vásároljak én magamnak hogy érezzem milyen itt az élet ."Drága bazdmeg" mondtam én az első vásárlás után mire ő "ez van,ne számold át hanem ahhoz nézd hogy mennyit keresel itt".nNa ezt is letudtam.Bankóváltás aztán irány a bót.Első vásárlás :1kg szeletel kenyér,25dkg viking méz(nem ez nem a viking faszából jön ezt is méhek hordják össze csak ők nem fáznak mint a mieink otthon),1 csomag szeletelt vákuumozott farmer szalámihoz hasonló szalámi,1,5 liter tej,1.5 liter szénsavas almaizű szénsavas alkoholmentes(kiemelve nagybetűkkel) üditőital,1,5 liter rostos narancslé,0,5 liter skyr körte izü(valami joghurtszerü izé csak egy kicsit sürübb de jó,ha beleöntöd a kefirt egy sűrű szűrőbe és hagyod lefojni a levét egy héten át akkor kapsz valami hasonlót),1 doboz gabonapehely(reggelinek),2 csomag kinai leves (olyan mint nálunk),8 db banán (nemtom hány kiló saccoljátok meg)és a végére az elmaradhatatlan kóteroskaja a virsli ,5 pár(gyengébbeknek 10 azaz tiz db azaz darab).Végösszeg 3425 izlandi korona(isk).Szorozd hárommal és kb annyi forintban.Otthon nem ennyi ,de nem is vagyok otthon.Kaja aztán google earth segitségével megnéztük ki hol lakik(lakott) meg megállapitottuk hogy nem is vagyunk olyan messze mindentöl(kb 3200km,miaz nekem)
A pontos koordináták pedig 64 fok 08'36,98" N (észak) ,21fok 53'16,38" W (nyugat) www.google.earth.com ha valaki nem ismerné.
Ezek után Balázs és barátnője elmentek valami találkozora a csaj suliába,én meg nyakamba vettem a várost.
Először a házakat nézegettem.Mindegyik beton kivéve a régieket mert azok fábol vannak de ezek ritkák és csak a belvárosban vannak.Fa van de csak fiatalok de azok vannak rendesen.
Hazai értelemben vett erdőt én nem láttam de azt mondják nincs is mert vagy hajót épitettek belőle vagy házat.van egy vicc is erről:Mit csinál az izlandi ha eltéved az erdőben?
Feláll és körülnéz.
Egy lakóház három emeletes,az alsó szint félig besüllyesztve a földbe a többi értelemszerüen fölötte van.Kedvelik  a nagy üvegfelületeket   a billenőablak  alul billenik kifelé hogy  ne menjen ki a meleg de szellőzzőn a lakás .Termálvizzel fűtenek és abban is zuhanyoznak (igen igen az a fajta amelyiknek záptojás szaga van  és olyan büdös mintha belefingott volna valaki,csak hála istennek nem olyan erős).Van panel is tizemeletes csak nem olyan mint nálunk szerencséjükre.A házak általában szürkék de ez nem annyira zavaró mert sok közöttük a fa és ez feldobja a környéket.Vannak azért szép szines házak is és illenek is a környezetbe nem giccsesek hanem üde szinfoltja i a városnak.Mint a város egyik nagy nevezetessége a templom melynek nevét irásjelek hiányában nem tudom leirni,tista beton az egész de jól  áll neki.Szemböl úgy néz ki mint egy felszállásra kész  ürrepülő.
Az utakat és a járdákat nem sózzák hanem vulkáni eredetü kis kavicsokkal szórják le.
Ilyenekkel szerte a városban lehet találkozni különböző méretekben.Használják keritésnek bejáróburkolásra,diszitésre mindenfélére .Eléggé univerzális dolog.Valószinüleg azért használják ilyen nagy mennyiségben ezernyi célra mert más nincs.Csak kő.
Na a mindenki által várt közlekedés.
Három dologgal lehetne jellemezni.Nuku index,szögesgumi és 4x4.
Nem nagyon akaródzik az izlandiaknak  az indexelés  mindig csak mennek arra ammerre akarnak  ök megszokták  igy tanulták meg  de gond nincs belőle csak furcsa egy kivülállónak.Dugó pesti értelemben véve nincs,kisebb fennakadások(tényleg azok) azért akadnak itt is.A gyalogos ha a zebra elött áll megállnak és átengedik,legyen akármekkora vas a segge alatt.Dinamikusan vezetnek,követik és lereagálják a forgalom hirtelen változását,a buszt a szűk utcából ki engedik fordulni és nem játszák a pesti "én még beférek oda vazze".
A furcsa időjárás végett furcsán használják a gumikat is.Nyáron téli, télen meg focista azaz (nem stoplis hanem)úgyvan szöges.Aki nem tudja hogy az milyen annak röviden elmondom:egy normál téligumi aminek a felszinéböl kb 3-4 mm-re kiálló tompa végű fémtüskék állnak ki amik a gumi anyagába vannak belesütve.A hangja egy szögesgumival szerelt autónak belülröl olyan mintha csapágyas lenne a kerék,kivülröl pedig mintha most jott volna a sóderbányából.Furcsa az is hogy ha hátulról közelit egy ijen járgány akkor nem tudod hogy Matiz jön-e vagy HummerIgen nem nagyon használ az utaknak a szöges gumi mert azért szép kis árkokat vájnak az útba(olyat mint felénk a kamionok csak nem olyan mélyet) ,de télen  szerintem nem nagyon lehet itt mással közlekedni.Kátyú is van  de nem sok és nem olyan helyen a hol nem kéne  lennie.Az utak alapja itt is a mindenre jó vulkanikus kő(mij meglepő nem?) elég sokat kibir azért .
Sok autó van a fővárosban ami ezért inkább egy forgalmas vidéki nagyobb város pl:mint Pécs benyomását kelti mint egy igazi fővárosét.Itt Rejkjavikban  a gépek fele-fele arányban első vagy hátsókerekesek ,vagy összkerekesek.Tipus szerinti megoszlása az autóknak nagyság szerint:
   Első helyen holtversenyben az Usa és japán termékei(dodge,chevrolet,buick,és japán         trió meg egyebek)
   Második helyen a németek(audi,vw,skoda,porsche)
   Harmadik helyen pedig a franciák(renault,peugeot,citröen)
   Negyedik helyen minden egyéb (régi autók,teherautók buszok stb..)
Ha százalékosan kéne meghatároznom akkor 40-30-25-5% szerintem igy ránézésre a márkák megoszlása.Meglepő módón olasz autó viszont ritka mint a fehér holló.Egy Maserati coupét  láttam a régifajta bumeránglámpásat aztán kész.Semmi több.
Igen elég sok dúrván kiemelt 4x4 van itt a városban extra ballonos gumikkal és mikor meglátsz egy ilyet csak annyit mondasz:húúúúú bazdmeeeeeeeg.Képen is durvák de hát még élőben.Képeket még nem csináltam de a tar.hu-n majd csinálok egy oldal aztán ott majd lehet megrökönyödni.
Röviden mára ennyi majd legközelebb fojtatom Rejkjaviki boy történetét.
Addig is hali.
2006.12.02.

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rejkjavikiboykalandjai.blog.hu/api/trackback/id/tr8220689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

v 2006.12.03. 08:21:33

megnéztem a koordinátáidat, ott pont egy fa van...
de legalább közel van az óceán. strand van? :)

fagyalllo 2006.12.03. 18:27:05

nem is igaz, én néztem meg a koordinátákat, neked csak megmutattam!

Tibee 2006.12.03. 21:29:21

Az telleg egy fa :-)

pates 2006.12.04. 02:01:11

Akkor közkivánatra:
A helyes koordináták
Északi szélesség 64.fok 08'37,26"
Keleti hosszúság 21.fok 53'15.11"

Neszte sasszemüek

sarmelleki 2006.12.04. 19:43:09

várom a folytatást!!!! KItartást!!! (hűséges olvasó)...ja képeket!!!!!is

orsika 2006.12.04. 20:10:41

Teccik az élménybeszámoló, naggyon profi! Néha azért használhatnál vesszőt, meg ilyesmit... Bandika üzeni: "Remélem, nem csinálsz úgy, mint a mohácsi "menekültek" - politikai menedékjogot kérsz, aztán hazapaterolnak...!" Na, érezd jól magad, és várjuk a további sztorikat!!!

Jani 2006.12.04. 20:13:43

És a folytatás???Képek?-Ügyi légy....!

z.csaba 2006.12.05. 16:00:53

Télleg várgyuk a fojtatásot + képeket is - hasonló érett, élvezetes stílusban.Kitartás!

sarmelleki 2006.12.05. 21:26:16

..ja igen az autópark... ..Dacia Logan van? (nem viccelek) ..jó légy, és exponálj pontosan!

v 2006.12.06. 07:23:44

Gábor, írjá' má' valamit!
Ne dolgozz amikor nincs fenn a nap :)

Szittyó, aki itthon maradt például többek között. 2006.12.07. 14:02:11

Lefényképeznéd azt a fát?

sarmelleki 2006.12.07. 21:13:02

..amúgy minden hozzászólót szeretettel üdvözlök!!!! ..ja Gábor, ehhez a második adag szöveghez valami dekódoló progit is mellékelj, mert ötször kellett elolvasnom ..és még vannak fehér foltok.. :)

sarmelleki 2006.12.07. 21:14:35

..fagyallo-nak köszönöm a Logan linkeket!!!

fagyalllo 2006.12.07. 21:53:12

kep.tar.hu/fagyalllo

no, akkor még egy link, 1-2 dolog ismerős lehet, a vigyorgó kockásgatyás mindenképp :-)))

tesó 2007.09.18. 12:15:29

hi tesóm!mi az ábra?hogy vagytok?idő?én itt vagyok a fritzeknél,aztán tudtam intézni neten itt...mi az e-mail címed?msn v skype?nekem megy mindkettő!jelentkezz..csók nektek

Lady hamilton 2007.12.13. 16:19:58

Teljes bocsika , valakitol kaptam a linket , ahol csak
a bulizos-pias resz jelent meg,azt hittem annyibol all az ottani eleted.
Most olvasom a tobbit , nagyon tetszik, sok sikert.

Klariceland 2012.08.25. 15:36:11

Hey! Van még valaki Izlandon közületek? Én 15én költözök! Jó lenne magyarral is találkozni! Bless bless
süti beállítások módosítása